Základní škola a Mateřská škola

příspěvková organizace

Co by mělo dítě při nástupu do školky umět

  • dítě by mělo mít nastavený spací a stravovací režim - zjednoduší mu to ranní vstávání, přizpůsobí se době svačiny a oběda, či odpočinku po obědě
  • dodržovat zásady hygieny
  • jíst samostatně příborem nebo lžící a pít z hrnečku
  • nepomočovat se do plen
  • alespoň částečně se umět obléknout, menším dětem paní učitelky vždy pomůžou
  • umět si říct, že potřebuje na toaletu
  • umět se vysmrkat
  • požádat o pomoc a poděkovat
  • pozdravit a rozloučit se
  • umět poznávat a pojmenovat věci, aktivity

Cíle mateřské školy

Většina rodičů je nervózní, když jejich ratolest neumí odrecitovat básničku nebo namalovat jednoduchý tvar, jako to dokáže třeba sousedovo stejně staré dítě. Ale rozdíly ve schopnostech mezi takto malými dětmi (kolem třetího roku) jsou naprosto normální a není třeba propadat panice, když naše dítě umí míň než jiné.

V mateřských školách se děti tyto umělecké, ale i jiné dovednosti většinou rychle naučí. Duševní vývoj a rozhled dítěte se již po několikaměsíčním pobytu ve školce velmi urychlí. Školky neplní pouze tu viditelnou funkci pohlídat dítě, když jsou jeho rodiče v práci, ale v první řadě mají za úkol děti vychovávat a učit je všemu, co by v tomto věku měly znát a umět. Každá školka má jiné přednosti a jiný seznam aktivit, avšak společným cílem mateřských škol je uvést děti do reálného života, rozvíjet osobnost každého z nich, umět ho naučit spolupracovat, zařadit se do kolektivu a umět se v něm pohybovat.

Dětem velmi pomůže vstřícná, spravedlivá výchova rodičů. Nezapomínejte, že komunikace je pro dítě to nejdůležitější. Povídejte si s nimi, vyprávějte jim, nechte vyprávět děti a samozřejmě čtěte jim.

Byť je pro vás těžké po letech strávených doma dát své děti do školky, navíc když některé pláčou a nechtějí se od maminek odloučit, věřte, že po pár dnech si většina dětí ve školce zvykne, najdou si kamaráda a rády s vámi budou sdílet aktivity, které ve školce společně dělaly.

Tříleté dítě by mělo v následujících oblastech ovládat a znát:

MATEMATIKA

  • počítat do tří a ukázat odpovídající čísla na prstech
  • ovládat pojmy: jeden-mnoho, velký-malý, široký-úzký, vysoký-nízký, stejné-různé atd.
  • znát základní barvy
  • znát základní geometrické útvary
  • srovnávat předměty dle velikosti, barvy, tvaru
  • srovnávat počet předmětů
  • vybírat do páru předměty s danou charakteristikou

ROZVOJ ŘEČI

  • znát názvy okolních předmětů: nábytku, nádobí, hraček, oblečení atd.
  • znát jeden příznak každého předmětu
  • znát názvy základních činností (běhat, skákat atd.)
  • opakovat básničky a písničky

POZORNOST

  • min. 3-4min. soustředěně vyplňovat úkol
  • nacházet párové předměty
  • ze skupiny předmětů vybrat potřebný
  • všímat si vlastností a kritérií předmětů
  • nacházet shody a rozdíly mezi předměty

PAMĚŤ

  • zapamatovat si 2-3 obrázky
  • zapamatovat si 3-4 slova, zopakované několikrát dospělým
  • pamatovat a opakovat pohyby, zopakované 1-2x dospělým
  • pamatovat si detail nebo vlastnost předmětu

MYŠLENÍ

  • skládat obrázek ze 2-4 částí
  • nalézat a vysvětlovat nesoulad na obrázcích
  • nalézat přebytečný předmět a vysvětlit svůj výběr
  • nacházet shody a rozdíly mezi předměty

MOTORIKA

  • rozstřihnout nůžkami papír
  • vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny
  • kreslit kroužky, tečky a linky
  • opakovat pohyby prstové gymnastiky

Mateřská škola

Kamýk nad Vltavou 163